18–19 серпня у Києві на базі НВК «Домінанта» проходив Всеукраїнський семінар-нарада «Фізична культура – здорове покоління», в рамках Всеукраїнського серпневого форуму «Освіта України 30 без бар’єрів: вектори якості та успіху», приуроченого до 30-річчя Незалежності України. У рамках заходу було презентовано модельну програму з фізичної культури, яку цьогоріч розпочнуть пілотувати і апробовувати у закладах середньої освіти. Другий день був повністю присвячений практичним заняттям, де вчителі фізкультури презентували більшу частину модулів. Основне завдання програми – здійснювати не спортивну підготовку учнів, а розвивати їхню рухову активність.
Організаторами мегаважливої події виступили Комітет з фізичного виховання та спорту МОН, Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості.
- Модульна програма – це спільна та кропітка робота величезної кількості фахівців з питань фізичного виховання та спорту. Вона неймовірно гнучка у плані різноманітності видів спорту, тут є і командні види, і індивідуальні, єдиноборства, легка атлетика та багато іншого. Така варіативність допоможе нам впоратися з найголовнішим завданням – залучити якомога найбільше учнів, а їх у нас близько 4 млн, до рухової активності, – наголосив голова Комітету з фізичного виховання та спорту МОН Вадим Стеценко.
Програма містить понад 45 варіативних модулів – із них учні за погодженням із вчителем і шляхом анкетування зможуть обирати по 12-16 тих модулів, які опановуватимуть протягом навчального року. До їхнього переліку увійшли, як популярні види спорту, так і зовсім нові, але не менш цікаві та захоплюючі, такі як: фрізбі, чирлідинг, петанк, флорбол та ін. Самі варіативні модулі змінюватимуться кожну чверть або триместр (по 5 на кожну чверть/триместр). Це надасть змогу учням спробувати величезну кількість видів спорту і таким чином обрати собі найулюбленіший. Водночас передбачено, що школи можуть закуповувати інвентар під кожен варіативний модуль.
Програма побудована на 6 головних принципах – це гендерність, самореалізація, доступність, вибір, безпека та площа. Також дуже важливим аспектом сучасних уроків фізкультури повинно стати формувальне оцінювання.
- Так зване «оцінювання» не повинно обмежуватися лише виставленням оцінок на основі активності на уроці. Це результат послідовної та змістовної взаємодії між учителем, учнем та батьками. Наприклад, учень безпосередньо на уроці може виконувати вправи в рамках обраного модулю не так вдало, як інші, але у позашкільний час він вправно катається на скейтборді, гарно танцює брейкданс, або ж відвідує спортивний гурток. Це також повинно враховуватися аби мотивувати школяра займатися саме тим, що приносить йому найбільше задоволення, – пояснив заступник голови Комітету з фізичного виховання та спорту МОН Андрій Боляк.
Модульна програма також передбачає обов’язкові 3 години фізичної активності на тиждень. Ця кількість годин не залежить від типу закладу освіти.
У рамках семінару був презентований проєкт «Активні парки – локації Здорової України». Основна мета – зробити спорт доступним для громадян та залучити різні групи населення до оздоровчої рухової активності у місцях масового відпочинку. Локацією для активного дозвілля визначено центральний парк міста – популярне місце серед наших мешканців. Задля проведення мешканцями індивідуальних тренувань планується залучати такі основні елементи, як «шведська» стінка, комплекс турніків/гімнастичних брусів, лавка для виконання динамічних вправ, а також зона (вільний простір).
- Обов’язковою умовою є облаштування цього обладнання QR-кодом, аби кожен охочий міг перейти на спеціальний сайт та переглянути відеоуроки з вправами різного рівня складності. Проєкт популяризує здоровий спосіб життя серед населення та дозволить кожному самостійно займатися спортом за допомогою онлайн-завдань – у будь-який день та час доби, – розповів Ігор Валіцький, Директор Всеукраїнського центру здоров’я населення «Спорт для всіх».
Особливу увагу також було приділено підвищенню рівня роботи вчителів фізичного виховання і спорту. Зокрема, операційна директорка міжнародного фону «Parimatch Foundation» Анджела Фокіна презентувала учасникам два принципово нових онлайн-курси. Один із них стосувався теми інклюзивного навчання, а інший – новітнім напрямам у сфері фізкультури.
- Для нас дуже важливо, щоб уроки фізичного виховання були доступні абсолютно всім, незалежно від віку, фізичних та розумових здібностей. Саме для цього нами було розроблено модуль навчання «Інклюзія» для вчителів. Це такий собі посібник, де зібрані, як теоретичні, так і практичні рекомендації щодо роботи з дітьми з особливими потребами. Також нами створено безкоштовний онлайн-курс під назвою «Нова фізична культура» на порталі Prometheus. Він покликаний допомогти викладачам опанувати сучасний інструментарій, який в свою чергу створить фундамент для цікавих, корисних та інклюзивних занять, – пояснила пані Фокіна.
Помічник керівника Комітету з фізичного виховання та спорту МОН і головний суддя Всеукраїнського спортивно-масового заходу Cool Games Сергій Антропов розповів присутнім про основні складові цих популярних змагань. Їх всього дев’ять: концепція (логотип, девіз), чітко сформульовані правила, самі естафети, як спортивна складова івенту, патріотизм (освітня та культурна складова, представлення команди-школи-регіону-країни), масовість, гендерний та віковий паритет, доступність, Fair Play (неупереджене суддівство) та видовищність.
- Концепція Cool Games якнайкраще виражена в гаслі: «Будь розумним, активним, творчим!». Тому вона не тільки передбачає постійне оновлення програми естафет, а навіть заохочує вчителів фізичного виховання та самих учнів до креативного мислення. Саме тому програма естафет буде постійно оновлюватися, у тому числі завдяки не лише нам, а й учасникам, – сказав Сергій Антропов.
На завершення заступник голови Комітету фізичного виховання та спорту МОН Володимир Артамонов розповів, як за допомогою квест-уроків урізноманітнити викладання не лише уроків фізкультури, а й хімії, фізики, математики та літератури.
- Найлегше квест-урок пояснити на прикладі спортивного орієнтування. Вчитель може підготувати кілька підказок, де будуть знаходитися чи-то частини формул, чи-то теорем, можливо строчок з віршів відомих поетів. Далі, ці підказки можна «приховати» під QR-кодом, адже дітям дуже подобається користуватися своїми гаджетами, а тут поєднується приємне з корисним. На уроках фізкультури можна застосувати наявний інвентар, і виконувати квести на швидкість. Варіантів просто безліч і все залежить від фантазій учителя та учнів, – пояснив Володимир Артамонов.
Оскільки зараз серед молоді дуже популярні комп’ютерні ігри, то пан Артамонов поділився, як можна використовувати кіберспорт для популяризації рухової активності.
- Очевидно, що у прихильників кіберспорту є свої улюблені герої чи персонажі. Саме тому, для турнірів та ліг з цього напрямку ми створили спеціальні відеоролики, де добре знайомі їм герої комп’ютерних ігор виконують нетривіальні та цікаві рухові вправи, які допоможуть дитині розім’яти тіло і підвищить тонус м’язів під час ігрових сесій. Також ми величезну увагу приділяємо спортивній складовій на оффлайн турнірах, де учасники мають змогу позмагатися в лазертагу, скелелазанні, повітряному хокеї тощо.
На завершення, у зв’язку з певною нестабільністю, пов’язаною з пандемією COVID-19, учасниками заходу були розглянуті способи занять руховою активністю в «режимі онлайн». Найефективнішим методом себе показали різноманітні спортивні челленджі та флеш-моби.
- Класним прикладом є розроблений нами челлендж Sportcraft, де протягом 20 днів дітям пропонувалися повторити певні нескладні фізичні вправи, а підтвердженням виконаного завданням мав стати відеоролик знятий на мобільний телефон. Найцікавіше у цьому челленджі те, що діти могли залучати членів родини. І нам дуже приємно, що кількість таких «тандемів» була надзвичайно великою. Це дуже важливо, адже усім відомо, що найкращий приклад для дітей – це саме їх батьки, – наголосив начальник відділу фізичного виховання Комітету з фізичного виховання та спорту МОН Олександр Ігнатко.
Чимало часу семінару було повністю присвячено практичним заняттям, де вчителі фізичного виховання мали змогу наочно побачити, а потім і самі продемонструвати, як за допомогою звичайного спортивного інвентарю – футбольні м’ячі, тенісні м’ячики, пластмасові хокейні ключки, тенісні ракетки тощо – можна урізноманітнювати вправи та робити їх цікавими для учнів. Також було презентовано новий підхід до впровадження руханок не лише на уроках фізичної культури, а й під час так званих «хвилинок» активності із застосуванням танцювальних рухів.
Інформація: пресслужба КФВС МОН